Między niebem a ziemią, to cykl koncertowy odbywający się w ciekawych miejscach na terenie ziemi wielickiej i Niepołomic. Jego ideą jest prezentowanie programów koncertowych tak dobranych, by tworzyły dopełniające się pary: niebo –ziemia, czyli koncert świecki, który odbywa się we wnętrzu świeckim, oraz koncert sakralny, również odbywający się w odpowiadającym muzyce wnętrzu sakralnym.
Przed nami czwarta edycja wydarzenia. Serdecznie zapraszamy na dwa koncerty, które odbędą się w Auli „Sztygarówka” w Wieliczce oraz w kościele św. Marcina w Biskupicach. Wysłuchamy pieśni młodopolskich oraz muzyki sakralnej kompozytorów francuskich. A oto szczegółowy plan:
9.listopada, godz. 17.00
WIELICZKA Aula Zespołu Szkół Muzycznych w Wieliczce
„Sztygarówka”
Na mej duszy strunach / pieśni młodopolskie
Katarzyna Wiwer – sopran
Marek Szlezer – fortepian
w programie: K. Szymanowski, J. Gablenz, J. Sarnecka, B. Raczyński, M. Karłowicz
11.listopada, godz. 16.30
BISKUPICE kościół św. Marcina
Muzyka z katedr /Francuska muzyka romantyczna
DONNE ARMONICHE:
Katarzyna Wiwer, Adrianna Bujak-Cyran,
Liliana Pociecha – soprany
Krzysztof Pawlisz – organy
w programie: C. Franck, M. Duruflé, G. Ropartz , G. Fauré, C. Saint-Saëns
Nasi artyści:
Katarzyna Wiwer śpiewaczka i propagatorka kultury, tłumaczka książki „Historia śpiewu”, pedagog śpiewu jest absolwentką wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie. Jej zainteresowania muzyczne są bardzo szerokie. Swobodnie porusza się w stylistyce od monodii średniowiecznej (Hildegarda z Bingen) i śpiewu chorałowego, poprzez dzieła od renesansu i baroku, po klasyczny repertuar kantatowo-oratoryjny. Ma w swoim repertuarze utwory Dowlanda, Zieleńskiego i Monteverdiego, pieśni Purcella i inne barokowe pieśni angielskie, liczny wybór kantat Buxtehudego i Bacha, dzieła oratoryjne Haendla, Mozarta, Haydna oraz wiele innych. Na swoim koncie ma wiele prawykonań, zarówno utworów nowych, jak i pierwszych, czasem po setkach lat, współczesnych wykonań utworów z dziedziny muzyki dawnej (m.in. archiwalia jasnogórskie, podolinieckie, staniąteckie, wawelskie i inne).
Pasją Katarzyny Wiwer jest również pieśń. Oprócz standardowego repertuaru pieśni Schuberta, Chopina, Szymanowskiego, Rodriga, eksploruje również mniej znany repertuar odkrywając zapomniane perły – pieśni Michała Kleofasa Ogińskiego, Jerzego Sztwiertni, kompozytorów młodopolskich, jak Juliusz Wertheim, Bolesław Raczyński, czy Jerzy Gablenz, aranżacje tradycyjnych pieśni szkockich, aż po utwory pisane specjalnie dla niej. W swoim portfolio posiada wiele autorskich recitali i programów koncertowych, których temat spaja sztukę słowa i muzyki w intrygującą całość. W programach tych śpiewaczka współpracuje ze znakomitymi muzykami kameralistami, jak Irena Davidson, Joanna Solecka, Agnieszka Kaczmarek-Bialic, Andrzej Zawisza, Henryk Kasperczak, Marek Szlezer, czy Michał Rot. Ciekawym wydarzeniem z tej dziedziny było przygotowanie wraz z kwartetem smyczkowym The Time Quartet programu z pieśniami Wacława Geigera do tekstów poetyckich w gwarze podhalańskiej. Płyta CD z tym programem ukazała się latem 2022 roku. Najnowszym osiągnięciem jest nagranie, wraz z pianistą Markiem Szlezerem, płyty pod tytułem „Na mej duszy strunach”, zawierającej pieśni młodopolskie, które jest efektem wspólnych poszukiwań muzycznych oraz fascynacji kręgiem młodopolskich artystów krakowskich.
Katarzyna Wiwer współpracowała z wieloma zespołami m.in: Lute Duo, Flores Rosarum, Gusto NON Barbaro, Polską Orkiestrą XVIII wieku, The Time Quartet, Celtic Triangle, Capellą Cracoviensis, Tatrzańską Orkiestrą Klimatyczną, jest również założycielką zespołów Donne Armoniche oraz Scepus Baroque, z którymi realizuje wiele muzycznych pomysłów i autorskich programów koncertowych.
W roku 2020 w ramach stypendium twórczego MKiDN, zajmowała się tekstami Kancjonałów staniąteckich. W 2021 roku ukazała się na rynku polskim znakomita książka Johna Pottera i Neila Sorrella „Historia śpiewu” w jej przekładzie (wydawnictwo Astraia, Kraków).
MAREK SZLEZER ukończył studia w Akademii Muzycznej w Krakowie roku 2004 w klasie prof. Ewy Bukojemskiej, uzyskując dyplom z odznaczeniem. W tym samym roku otrzymał stypendium królewskie na studia podyplomowe w Chapelle Musicale Reine Elizabeth w Brukseli w klasie A. Rahmana El-Bachy, które ukończył czerwcu 2005 roku z wyróżnieniem, otrzymując tytuł „Master after Master”. W roku 2015 otrzymał tytuł doktora habilitowanego. Obecnie prowadzi własną klasę fortepianu na Akademii Muzycznej w Krakowie. Ceniony za swoje interpretacje dzieł Fryderyka Chopina otrzymał m.in I miejsce w konkursie stypendialnym Towarzystwa im. F. Chopina w Warszawie, III na Międzynarodowym Konkursie chopinowskim w Mariańskich Łaźniach, nagrodę specjalną Wydania Narodowego Dzieł Wszystkich Fryderyka Chopina, a także wiele innych nagród na renomowanych międzynarodowych konkursach pianistycznych. Jego recital otwierał 56. Festiwal Chopinowski w Dusznikach Zdroju. W marcu 2015 roku z okazji 205. rocznicy urodzin kompozytora wystąpił z koncertem w nowojorskiej Carnegie Hall. Ma na swoim koncie liczne światowe i polskie prawykonania utworów współczesnych (m.in. kwartetu Marka Stachowskiego „Mirroir du Temps” oraz dedykowanych mu utworów: Z. Bujarskiego, M. Chyrzyńskiego, M. Jabłońskiego, K. Meyera, M. Negreya, T. J. Opałki, M. Ptaszyńskiej, A. Walacińskiego i W. Widłaka). Jest aktywnie zaangażowany w promocję muzyki polskiej w kraju i zagranicą dokonując licznych odkryć i prawykonań utworów kompozytorów polskich XIX i XX wieku. Dzięki jego inicjatywie doszło m.in. do wydania i prawykonania Koncertu fortepianowego na lewą rękę Aleksandra Tansmana oraz dzieł Jadwigi Sarneckiej. Współpracuje z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Od roku 2013 jest również redaktorem edycji dzieł fortepianowych kompozytorów polskich dla wydawnictwa Eufonium, gdzie był autorem pierwszych wydań zbiorowych utworów m.in. Aleksandra Zarzyckiego, Juliusza Wertheima i Eugeniusza Pankiewicza.
Otrzymał wiele prestiżowych nagród m.in.: dwukrotnie nagrodę francuskiej krytyki muzycznej „La Clef de ResMusica” za płyty z twórczością Tansmana i Chopina, 5 du Diapason za płytę z młodzieńczymi utworami Karola Szymanowskiego, Gramophone Editor’s Choice za nagranie utworów kameralnych Krzysztofa Pendereckiego, Prix de la SACD przyznaną za najlepszą interpretację muzyki współczesnej, Global Music Awards Outstanding Achievement za Koncerty Kilara i Meyera oraz wyróżnienie „Płyta roku 2017” magazynu Hi-fi za nagrania utworów Beethovena i Szostakowicza. Był wielokrotnie nominowany do Polskich Nagród Fonograficznych FRYDERYK. Jest członkiem Polskiej Akademii Fonograficznej oraz Towarzystwa im. Ferenca Liszta.
Zespół Donne Armoniche to wyjątkowy zespół, w którego skład wchodzą śpiewaczki specjalizujące się w muzyce dawnej oraz w kameralistyce. Jego założycielką jest krakowska śpiewaczka Katarzyna Wiwer do której dołączyły Adrianna Bujak-Cyran oraz Liliana Pociecha. Zespół swobodnie czuje się zarówno w repertuarze chorałowym, jak też w barokowej muzyce wielogłosowej, a w kręgu jego zainteresowania znajdują się utwory przeznaczone na głosy żeńskie. Są wśród nich utwory pisane przez kompozytorki, zarówno świeckie, jak Barbara Strozzi, czy Francesca Caccini, ale też kompozytorki zakonne, jak Hildegarda z Bingen, Izabella Leonarda, czy Vittoria Aleotti. Szczególnym zainteresowaniem zespół darzy bogate źródło muzyczne, którym są kancjonały polskich benedyktynek, zwłaszcza kancjonały staniąteckie, które są ciągle odkrywane, badane i poznawane. Zespół zrealizował dotąd następujące programy koncertowe: „Narzeczona czy mniszka? Tęsknota za Oblubieńcem” – program słowno muzyczny, składający się z utworów kompozytorek barokowych oraz tekstów poetyckich i dokumentów z epoki, „Perły z klasztornej szkatułki”, program złożony z pieśni benedyktynek Staniąteckich oraz „Muzyka polskich benedyktynek”, złożony z wielogłosowych utworów benedyktynek z Przemyśla, Jarosławia i Staniątek, „Złote jabłko i trzy damy z Ferrary”, w którym znalazły się wirtuozowskie utwory m.in. C. Monteverdiego, L. Luzzaschiego, B. Strozzi, A. Archilei, program „Anioły zza klasztornej kraty”, złożonego z utworów pisanych przez barokowe kompozytorki zakonne oraz program z romantyczną muzyką francuską w którym członkinie zespołu prezentują swoje umiejętności wokalne zarówno w śpiewie jednogłosowym i ansamblowym, jak też jako wytrawne solistki.
Krzysztof Pawlisz – Organy, urodzony w 1977 w Krakowie. Naukę gry na organach rozpoczął w wieku trzynastu lat. Uczył się kolejno pod kierunkiem: Aleksandry Gawlik (Kraków), Juliana Gembalskiego (Katowice), Jeana Boyer (Lyon) oraz Pietera van Dijka (Amsterdam). Prócz interpretacji muzyki organowej żywo interesuje się improwizacją organową, której umiejętności doskonalił m.in. pod kierunkiem: Juliana Gembalskiego, Loïca Malié, Gabriela Marghieriego. Jako solista koncertował w Polsce, Francji, Szwajcarii, Niemczech oraz na Ukrainie. W 2002 zdobył II miejsce na Międzynarodowym Konkursie Organowym w Magadino (Szwajcaria), zaś w 2006 został finalistą Międzynarodowego Konkursu w Brugge (Belgia). Od 1998 regularnie współpracuje z chorzowskim zespołem gregoriańskim Schola Cantorum Minorum Chosoviensis, z którym realizuje projekty liturgiczne, koncertowe oraz fonograficzne. W 2012 uzyskał w Akademii Muzycznej w Krakowie stopień doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej Instrumentalistyka. W swej pracy doktorskiej “Jehan Titelouze – stylistyka dzieł i koncepcja organów jako inspiracja do improwizacji” przedstawił m.in. autorską metodę nauki improwizacji w stylach operujących renesansowymi technikami kontrapunktycznymi. Obecnie naucza gry organowej w Archidiecezjalnej Szkole Muzycznej im. Kard. Franciszka Macharskiego oraz w Międzyuczelnianym Instytucie Muzyki Kościelnej w Krakowie. Pełni też funkcję kantora kościoła Zesłania Ducha Świętego w Krakowie.
Projekt jest współfinansowany przez Województwo Małopolskie oraz Powiat Wielicki
partnerem wydarzenia jest Zespół Szkół Muzycznych w Wieliczce oraz Gmina Wieliczka
Relacja z III edycji Między niebem a ziemią w roku 2023
Za nami już trzecia edycja tego wydarzenia. Koncerty odbyły się w Opactwie benedyktynek w Staniątkach oraz z Sali Gotyckiej Zamku w Niepołomicach, a zabrzmiała na nich muzyka wyjątkowej urody.
W koncercie „Perły z klasztornej szkatułki” usłyszeliśmy barokowe pieśni z repertuaru panien staniąteckich z urokliwymi, lirycznymi tekstami, które są przykładem muzyki pisanej nie tylko do wykonania w kościele, ale też do muzykowania za klauzurą.
A na drugim biegunie, w koncercie zatytułowanym „Złote jabłko i trzy damy z Ferrary”, zabrzmiała wirtuozowska muzyka tworzona pod patronatem możnych protektorów, komponowana w nowoczesnej, jak na ówczesne czasy, praktyce, pełnej nowatorskich rozwiązań harmonicznych i efektownych, wirtuozowskich wyzwań wykonawczych. Usłyszeliśmy utwory C. Monteverdiego, L. Luzzaschiego, L. Rossiego, A. Archilei.
Zespołowi Donne Armoniche, w składzie Katarzyna Wiwer, Adrianna Bujak-Cyran, Liliana Pociecha – soprany, który wystąpił w obu programach, towarzyszyli: Andrzej Zawisza na klawesynie, a w koncercie zamkowym również Aleksandra Owczarek i Agnieszka Krawczyk na skrzypcach barokowych. Koncerty emanowały niezwykłą energią i porwały licznie zgromadzoną publiczność.
Dziękujemy za tak wspaniałe muzyczne wypełnienie tej odsłony wydarzenia. Serdecznie dziękujemy również Gminie Niepołomice, Zamkowi Królewskiemu w Niepołomicach oraz Powiatowi Wielickiemu za wsparcie naszej inicjatywy.
Tegoroczne wydarzenie Między niebem a ziemią odbyło się dzięki wsparciu Gminy Niepołomice oraz Powiatu Wielickiego, za które bardzo serdecznie dziękujemy!
Partnerem wydarzenia jest Małopolska Organizacja turystyczna